Anna

Benjaminfikus
       (null)
Svärmors benjaminfikus 

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i fikusar. Kanske gick det snett redan i barndomen när jag som tonåring köpte en Fikus ’Natascha’ (en sorts benjaminfikus, fast man snurrar ihop de nedre delarna av stjälkarna så att de ser ut som en enda stam) på IKEA. En trädformad planta som tappade ALLA sina blad inom loppet av två veckor och sedan aldrig fick några nya. Jag hade ändå kvar den väldigt länge, och hoppades hela tiden att nya blad skulle titta fram. 

Men så passerade nästan 20 år, och nu har jag en svärmor som har en benjaminfikus. Ett exemplar som jag tycker särskilt mycket om. Den ser så gammal och värdig ut. Som att den har varit med om grejer, men ändå klarat av allt, och nu kommer den leva för evigt med all sin vishet och stabilitet. Som någon slags vacker symbolik för hur man kanske kan hoppas att ens eget liv blir. Typ. Kanske inte leva för evigt-grejen, det hade nog blivit tjatigt i längden. 

Men vet ni hur jobbigt det är att vara på jakt efter en specifik typ av växt? Även en stapelvara-växt som benjaminfikus? Trots att Karlskrona faktiskt har ett ganska bra utbud av krukväxtshopping så fann jag blott EN fikus som var av rejäl storlek. Och den hade ohyra... Vojne vojne! Nödlösningen blev att köpa två små fikusar på ICA Maxi och plantera ihop dem. Men det blev toppen!

(null)
Två små ihopplanterade benjaminfikusar

Skötsel (här är delen där jag gör en snabb scanning av skötselråd från olika ställen på nätet, och sammanställer dem som en generell uppfattning)
Benjaminfikusen (Ficus benjamina, weeping fig på engelska) kommer ursprungligen från Sydostasien, där den kan bli 30 meter hög! Den gillar att duschas med ljummet, nästan varmt, vatten. Vad gäller vattning  så måste man vara väldigt försiktig. Om de översta par centimetrarna av jordlagret är torrt så kan man vattna, men ABSOLUT INTE ANNARS! Internet var väldigt noga på den punkten. 

På sommaren verkar det vara bra att sätta ut den på balkongen, om man har en sådan... Gödning vill den ha, men vissa säger att den vill ha väldigt mycket, och vissa säger att den bara vill ha halv dos. Jag tror att det är bäst att följa gödningsflaskans instruktioner då.Den vill också ha ganska hög luftfuktighet så jag kommer ställa den ganska nära en av mina luftfuktare. Vad gäller placering så är den en sådan där som vill stå ljust men inte i direkt sol. Cirka 99% av alla krukväxter vill stå så, det är enormt frustrerande eftersom jag bara har söderfönster och måste bli superkreativ när det gäller att komma på placeringslösningar!

Tydligen tappar den här växten sina blad av allt möjligt: för mycket vatten, för lite vatten, för mycket ljus, för lite ljus, för mycket vind, om man ändrar ljusförhållandena för den (ens roterar den!). Jag känner att jag kommer att ha en viss inlärningskurva här, när det gäller att ta hand om denna petiga växt. Men vi får se hur det utvecklar sig. 

Jag begriper bara inte hur de klarar sig i det vilda. Tvärdör de så fort det blir för blåsigt? Solen gå i moln och alla blad faller av? Det är ett stort mysterium för mig. 


Anonym

Tack för sammanställningen! Ska köpa en sån där snart tänkte jag. Du skriver så trevligt och personligt, kan man följa ditt växtnörderi nån annanstans eftersom bloggen inte är aktiv längre? Allt gott, Lisa

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress